A
A
A
Ta strona używa plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.
Dowiedz się więcej.
Stara podstawa
Nowa podstawa
SPP
PPKO.18
PPKO.17
Instytucje współpracujące
Wykaz podręczników
Kreator prezentacji
PPKO.17
PPKO.18
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Wychowanie przedszkolne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Edukacja informatyczna
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Edukacja techniczna
Edukacja środowiskowa
Etyka
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny ‒ język kaszubski
Wychowanie fizyczne
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Historia
Informatyka
Język kaszubski
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Technika
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Wyszukaj w portalu
Więcej opcji...
Wszystkie zasoby
Fizyka
Podstawa programowa
Znajdź zasoby zawierające
wszystkie słowa:
dowolne ze słów:
dokładnie to wyrażenie:
żadne ze słów:
Zawęź wyniki do
przedmiot nauczania:
Wychowanie przedszkolne
Wszystkie
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Wszystkie
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Edukacja matematyczna
Edukacja środowiskowa
Edukacja plastyczna
Edukacja techniczna
Edukacja informatyczna
Edukacja muzyczna
Wychowanie fizyczne
Język obcy nowożytny
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język regionalny ‒ język kaszubski
Etyka
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Wszystkie
Historia
Język polski
Język obcy nowożytny
Język kaszubski
Matematyka
Informatyka
Fizyka
Chemia
Muzyka
Biologia
Geografia
Wychowanie fizyczne
Wiedza o społeczeństwie
Przyroda
Etyka
Technika
Plastyka
Wychowanie do życia w rodzinie
Edukacja dla bezpieczeństwa
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
typ zasobu:
ćwiczenia
dokumenty dydaktyczne
e-książka
filmy i animacje
nagrania dzwiękowe
prezentacje multimedialne
scenariusze lekcji
strona WWW
testy
zdjęcia i ilustracje
licencja:
opublikowane na licencji Creative Commons
Wyszukiwanie podstawowe
Szkoła podstawowa kl. 4-8
48
Historia
178
Język polski
46
Język obcy nowożytny
112
Język kaszubski
364
Matematyka
35
Informatyka
283
Fizyka
135
Chemia
216
Biologia
155
Geografia
6
Wychowanie fizyczne
24
Wiedza o społeczeństwie
67
Przyroda
13
Etyka
10
Technika
11
Plastyka
Typ zasobu
wszystkie typy
283
ćwiczenia
Szukaj poza portalem:
1
zasobów
Katalog zasobów
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Fizyka
Punkt podstawy programowej 2.5
Podstawa programowa do przedmiotu:
Fizyka
1
Wymagania przekrojowe
1
Uczeń wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; ilustruje je w różnych postaciach (20)
2
Uczeń wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu (4)
3
Uczeń rozróżnia pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów (0)
4
Uczeń opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów (12)
5
Uczeń posługuje się pojęciem niepewności pomiarowej; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności (5)
6
Uczeń przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych (4)
7
Uczeń przelicza wielokrotności i podwielokrotności (mikro-, mili-, centy-, hekto-, kilo-, mega-) (13)
8
Uczeń rozpoznaje zależność rosnącą bądź malejącą na podstawie danych z tabeli lub na podstawie wykresu; rozpoznaje proporcjonalność prostą na podstawie wykresu (7)
9
Uczeń przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń (23)
1
Osiągnięcia w zakresie utrzymania higieny osobistej i zdrowia
1
Uczeń utrzymuje w czystości ręce i całe ciało, przebiera się przed zajęciami ruchowymi i po ich zakończeniu; wykonuje te czynności samodzielnie i w stosownym momencie (6)
2
Uczeń dostosowuje strój do rodzaju pogody i pory roku w trakcie zajęć ruchowych odpowiednio na świeżym powietrzu i w pomieszczeniu (0)
3
Uczeń wyjaśnia znaczenie ruchu w procesie utrzymania zdrowia (53)
4
Uczeń przygotowuje we właściwych sytuacjach i w odpowiedni sposób swoje ciało do wykonywania ruchu (13)
5
Uczeń ma świadomość znaczenia systematyczności i wytrwałości w wykonywaniu ćwiczeń (13)
6
Uczeń uznaje, że każdy człowiek ma inne możliwości w zakresie sprawności fizycznej, akceptuje sytuację dzieci, które z uwagi na chorobę nie mogą być sprawne w każdej formie ruchu (6)
2
Ruch i siły
1
Uczeń opisuje i wskazuje przykłady względności ruchu (38)
2
Uczeń wyróżnia pojęcia tor i droga (0)
3
Uczeń przelicza jednostki czasu (sekunda, minuta, godzina) (20)
4
Uczeń posługuje się pojęciem prędkości do opisu ruchu prostoliniowego; oblicza jej wartość i przelicza jej jednostki; stosuje do obliczeń związek prędkości z drogą i czasem, w którym została przebyta (64)
5
Uczeń nazywa ruchem jednostajnym ruch, w którym droga przebyta w jednostkowych przedziałach czasu jest stała (3)
6
Uczeń wyznacza wartość prędkości i drogę z wykresów zależności prędkości i drogi od czasu dla ruchu prostoliniowego odcinkami jednostajnego oraz rysuje te wykresy na podstawie podanych informacji (35)
7
Uczeń nazywa ruchem jednostajnie przyspieszonym ruch, w którym wartość prędkości rośnie w jednostkowych przedziałach czasu o tę samą wartość, a ruchem jednostajnie opóźnionym – ruch, w którym wartość prędkości maleje w jednostkowych przedziałach czasu o tę samą wartość (40)
8
Uczeń posługuje się pojęciem przyspieszenia do opisu ruchu prostoliniowego jednostajnie przyspieszonego i jednostajnie opóźnionego; wyznacza wartość przyspieszenia wraz z jednostką; stosuje do obliczeń związek przyspieszenia ze zmianą prędkości i czasem, w którym ta zmiana nastąpiła (Δv = a·Δt) (26)
9
Uczeń wyznacza zmianę prędkości i przyspieszenie z wykresów zależności prędkości od czasu dla ruchu prostoliniowego jednostajnie zmiennego (przyspieszonego lub opóźnionego) (35)
10
Uczeń stosuje pojęcie siły jako działania skierowanego (wektor); wskazuje wartość, kierunek i zwrot wektora siły; posługuje się jednostką siły (96)
11
Uczeń rozpoznaje i nazywa siły, podaje ich przykłady w różnych sytuacjach praktycznych (siły: ciężkości, nacisku, sprężystości, oporów ruchu) (44)
12
Uczeń wyznacza i rysuje siłę wypadkową dla sił o jednakowych kierunkach; opisuje i rysuje siły, które się równoważą (55)
13
Uczeń opisuje wzajemne oddziaływanie ciał posługując się trzecią zasadą dynamiki (18)
14
Uczeń analizuje zachowanie się ciał na podstawie pierwszej zasady dynamiki (25)
15
Uczeń posługuje się pojęciem masy jako miary bezwładności ciał; analizuje zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki i stosuje do obliczeń związek między siłą i masą a przyspieszeniem (25)
16
Uczeń opisuje spadek swobodny jako przykład ruchu jednostajnie przyspieszonego (21)
17
Uczeń posługuje się pojęciem siły ciężkości; stosuje do obliczeń związek między siłą, masą i przyspieszeniem grawitacyjnym (38)
18
Uczeń doświadczalnie:
1
ilustruje: I zasadę dynamiki, II zasadę dynamiki, III zasadę dynamiki (3)
2
wyznacza prędkość z pomiaru czasu i drogi z użyciem przyrządów analogowych lub cyfrowych bądź oprogramowania do pomiarów na obrazach wideo (10)
3
wyznacza wartość siły za pomocą siłomierza albo wagi analogowej lub cyfrowej (9)
2
Osiągnięcia w zakresie sprawności motorycznych
1
Uczeń przyjmuje podstawowe pozycje do ćwiczeń: postawa zasadnicza, rozkrok, wykrok, zakrok, stanie jednonóż, klęk podparty, przysiad podparty, podpór przodem, podpór tyłem, siad klęczny, skrzyżny, skulony, prosty (9)
2
Uczeń pokonuje w biegu przeszkody naturalne i sztuczne, biega z wysokim unoszeniem kolan, biega w połączeniu ze skokiem, przenoszeniem przyborów np. piłki, pałeczki, z rzutem do celu ruchomego i nieruchomego, bieg w różnym tempie, realizuje marszobieg (9)
3
Uczeń rzuca i podaje jednorącz, w miejscu i ruchu, oburącz do przodu, znad głowy, piłką małą i dużą, rzuca małymi przyborami na odległość i do celu, skacze jednonóż i obunóż ze zmianą tempa, kierunku, pozycji ciała, skacze w dal dowolnym sposobem, skacze przez skakankę, wykonuje przeskok zawrotny przez ławeczkę, naskoki i zeskoki, skoki zajęcze (19)
4
Uczeń wykonuje ćwiczenia zwinnościowe:
1
skłony, skrętoskłony, przetoczenie, czołganie, podciąganie (0)
2
czworakowanie ze zmianą kierunku i tempa ruchu (0)
3
wspina się (0)
4
mocowanie w pozycjach niskich i wysokich (0)
5
podnoszenie i przenoszenie przyborów (0)
5
Uczeń wykonuje przewrót w przód z przysiadu podpartego (9)
6
Uczeń wykonuje ćwiczenia równoważne bez przyboru i z przyborem np. na ławeczce gimnastycznej (9)
7
Uczeń samodzielnie wykonuje ćwiczenia prowadzące do zapobiegania wadom postawy (5)
3
Energia
1
Uczeń posługuje się pojęciem pracy mechanicznej wraz z jej jednostką; stosuje do obliczeń związek pracy z siłą i drogą, na jakiej została wykonana (33)
2
Uczeń posługuje się pojęciem mocy wraz z jej jednostką; stosuje do obliczeń związek mocy z pracą i czasem, w którym została wykonana (33)
3
Uczeń posługuje się pojęciem energii kinetycznej, potencjalnej grawitacji i potencjalnej sprężystości; opisuje wykonaną pracę jako zmianę energii (49)
4
Uczeń wyznacza zmianę energii potencjalnej grawitacji oraz energii kinetycznej (38)
5
Uczeń wykorzystuje zasadę zachowania energii do opisu zjawisk oraz zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń (42)
3
Osiągnięcia w zakresie różnych form rekreacyjno-sportowych
1
Uczeń organizuje zespołową zabawę lub grę ruchową z wykorzystaniem przyboru lub bez (0)
2
Uczeń zachowuje powściągliwość w ocenie sprawności fizycznej koleżanek i kolegów – uczestników zabawy, respektuje ich prawo do indywidualnego tempa rozwoju, radzi sobie w sytuacji przegranej i akceptuje zwycięstwo, np. drużyny przeciwnej, gratuluje drużynie zwycięskiej sukcesu (10)
3
Uczeń respektuje przepisy, reguły zabaw i gier ruchowych, przepisy ruchu drogowego w odniesieniu do pieszych, rowerzystów, rolkarzy, biegaczy i innych osób, których poruszanie się w miejscu publicznym może stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa (26)
4
Uczeń uczestniczy w zabawach i grach zespołowych, z wykorzystaniem różnych rodzajów piłek (10)
5
Uczeń wykonuje prawidłowo elementy charakterystyczne dla gier zespołowych: rzuty i chwyty ringo, podania piłki do partnera jednorącz i o burącz w m iejscu l ub w ruchu, odbicia piłki, kozłowanie w miejscu i w ruchu, podania piłki w miejscu i w ruchu, prowadzenie piłki, strzał do celu (10)
6
Uczeń układa zespołowe zabawy ruchowe i w nich uczestniczy, ma świadomość, iż sukces w takiej zabawie odnosi się dzięki sprawności, zaradności i współdziałaniu (0)
7
Uczeń jeździ na dostępnym sprzęcie sportowym, np. hulajnodze, rolkach, rowerze, sankach, łyżwach (22)
4
Zjawiska cieplne
1
Uczeń posługuje się pojęciem temperatury; rozpoznaje, że ciała o równej temperaturze pozostają w stanie równowagi termicznej (0)
2
Uczeń posługuje się skalami temperatur (Celsjusza, Kelvina, Fahrenheita); przelicza temperaturę w skali Celsjusza na temperaturę w skali Kelvina i odwrotnie (0)
3
Uczeń wskazuje, że nie następuje przekazywanie energii w postaci ciepła (wymiana ciepła) między ciałami o tej samej temperaturze (0)
4
Uczeń wskazuje, że energię układu (energię wewnętrzną) można zmienić, wykonując nad nim pracę lub przekazując energię w postaci ciepła (25)
5
Uczeń analizuje jakościowo związek między temperaturą a średnią energią kinetyczną (ruchu chaotycznego) cząsteczek (64)
6
Uczeń posługuje się pojęciem ciepła właściwego wraz z jego jednostką (58)
7
Uczeń opisuje zjawisko przewodnictwa cieplnego; rozróżnia materiały o różnym przewodnictwie; opisuje rolę izolacji cieplnej (54)
8
Uczeń opisuje ruch gazów i cieczy w zjawisku konwekcji (29)
9
Uczeń rozróżnia i nazywa zmiany stanów skupienia; analizuje zjawiska topnienia, krzepnięcia, wrzenia, skraplania, sublimacji i resublimacji jako procesy, w których dostarczenie energii w postaci ciepła nie powoduje zmiany temperatury (29)
10
Uczeń doświadczalnie:
1
demonstruje zjawiska topnienia, wrzenia, skraplania (17)
2
bada zjawisko przewodnictwa cieplnego i określa, który z badanych materiałów jest lepszym przewodnikiem ciepła (3)
3
wyznacza ciepło właściwe wody z użyciem czajnika elektrycznego lub grzałki o znanej mocy, termometru, cylindra miarowego lub wagi (8)
5
Właściwości materii
1
Uczeń posługuje się pojęciami masy i gęstości oraz ich jednostkami; analizuje różnice gęstości substancji w różnych stanach skupienia wynikające z budowy mikroskopowej ciał stałych, cieczy i gazów (76)
2
Uczeń stosuje do obliczeń związek gęstości z masą i objętością (25)
3
Uczeń posługuje się pojęciem parcia (nacisku) oraz pojęciem ciśnienia w cieczach i gazach wraz z jego jednostką; stosuje do obliczeń związek między parciem a ciśnieniem (136)
4
Uczeń posługuje się pojęciem ciśnienia atmosferycznego (136)
5
Uczeń posługuje się prawem Pascala, zgodnie z którym zwiększenie ciśnienia zewnętrznego powoduje jednakowy przyrost ciśnienia w całej objętości cieczy lub gazu (61)
6
Uczeń stosuje do obliczeń związek między ciśnieniem hydrostatycznym a wysokością słupa cieczy i jej gęstością (61)
7
Uczeń analizuje siły działające na ciała zanurzone w cieczach lub gazach, posługując się pojęciem siły wyporu i prawem Archimedesa (42)
8
Uczeń opisuje zjawisko napięcia powierzchniowego; ilustruje istnienie sił spójności i w tym kontekście tłumaczy formowanie się kropli (14)
9
Uczeń doświadczalnie:
1
demonstruje istnienie ciśnienia atmosferycznego; demonstruje zjawiska konwekcji i napięcia powierzchniowego (3)
2
demonstruje prawo Pascala oraz zależność ciśnienia hydrostatycznego od wysokości słupa cieczy (61)
3
demonstruje prawo Archimedesa i na tej podstawie analizuje pływanie ciał wyznacza gęstość cieczy lub ciał stałych (5)
4
wyznacza gęstość substancji z jakiej wykonany jest przedmiot o kształcie regularnym za pomocą wagi i przymiaru lub o nieregularnym kształcie za pomocą wagi, cieczy i cylindra miarowego (12)
6
Elektryczność
1
Uczeń opisuje sposoby elektryzowania ciał przez potarcie i dotyk; wskazuje, że zjawiska te polegają na przemieszczaniu elektronów (21)
2
Uczeń opisuje jakościowo oddziaływanie ładunków jednoimiennych i różnoimiennych (14)
3
Uczeń rozróżnia przewodniki od izolatorów oraz wskazuje ich przykłady (23)
4
Uczeń opisuje przemieszczenie ładunków w przewodnikach pod wpływem oddziaływania ze strony ładunku zewnętrznego (indukcja elektrostatyczna) (0)
5
Uczeń opisuje budowę oraz zasadę działania elektroskopu (0)
6
Uczeń posługuje się pojęciem ładunku elektrycznego jako wielokrotności ładunku elementarnego; stosuje jednostkę ładunku (3)
7
Uczeń opisuje przepływ prądu w obwodach jako ruch elektronów swobodnych albo jonów w przewodnikach (33)
8
Uczeń posługuje się pojęciem natężenia prądu wraz z jego jednostką; stosuje do obliczeń związek między natężeniem prądu a ładunkiem i czasem jego przepływu przez przekrój poprzeczny przewodnika (20)
9
Uczeń posługuje się pojęciem napięcia elektrycznego jako wielkości określającej ilość energii potrzebnej do przeniesienia jednostkowego ładunku w obwodzie; stosuje jednostkę napięcia (14)
10
Uczeń posługuje się pojęciem pracy i mocy prądu elektrycznego wraz z ich jednostkami stosuje do obliczeń związki między tymi wielkościami; przelicza energię elektryczną wyrażoną w kilowatogodzinach na dżule i odwrotnie (16)
11
Uczeń wyróżnia formy energii, na jakie jest zamieniana energia elektryczna; wskazuje źródła energii elektrycznej i odbiorniki (24)
12
Uczeń posługuje się pojęciem oporu elektrycznego jako własnością przewodnika; stosuje do obliczeń związek między napięciem a natężeniem prądu i oporem; posługuje się jednostką oporu (21)
13
Uczeń rysuje schematy obwodów elektrycznych składających się z jednego źródła energii, jednego odbiornika, mierników i wyłączników; posługuje się symbolami graficznymi tych elementów (52)
14
Uczeń opisuje rolę izolacji i bezpieczników przeciążeniowych w domowej sieci elektrycznej oraz warunki bezpiecznego korzystania z energii elektrycznej (4)
15
Uczeń wskazuje skutki przerwania dostaw energii elektrycznej do urządzeń o kluczowym znaczeniu (4)
16
Uczeń doświadczalnie:
1
demonstruje zjawiska elektryzowania przez potarcie lub dotyk (5)
2
demonstruje wzajemne oddziaływanie ciał naelektryzowanych (5)
3
rozróżnia przewodniki od izolatorów oraz wskazuje ich przykłady (23)
4
łączy według podanego schematu obwód elektryczny składający się ze źródła (akumulatora, zasilacza), odbiornika (żarówki, brzęczyka, silnika, diody, grzejnika, opornika), wyłączników, woltomierzy, amperomierzy; odczytuje wskazania mierników (59)
5
wyznacza opór przewodnika przez pomiary napięcia na jego końcach oraz natężenia prądu przez niego płynącego (3)
7
Magnetyzm
1
Uczeń nazywa bieguny magnesów stałych i opisuje oddziaływanie między nimi (20)
2
Uczeń opisuje zachowanie się igły magnetycznej w obecności magnesu oraz zasadę działania kompasu; posługuje się pojęciem biegunów magnetycznych Ziemi (20)
3
Uczeń opisuje na przykładzie żelaza oddziaływanie magnesów na materiały magnetyczne i wymienia przykłady wykorzystania tego oddziaływania (11)
4
Uczeń opisuje zachowanie się igły magnetycznej w otoczeniu prostoliniowego przewodnika z prądem (8)
5
Uczeń opisuje budowę i działanie elektromagnesu; opisuje wzajemne oddziaływanie (9)
6
Uczeń wskazuje oddziaływanie magnetyczne jako podstawę działania silników elektrycznych (14)
7
Uczeń doświadczalnie:
1
demonstruje zachowanie się igły magnetycznej w obecności magnesu (6)
2
demonstruje zjawisko oddziaływania przewodnika z prądem na igłę magnetyczną (1)
8
Ruch drgający i fale
1
Uczeń opisuje ruch okresowy wahadła; posługuje się pojęciami amplitudy, okresu i częstotliwości do opisu ruchu okresowego wraz z ich jednostkami (127)
2
Uczeń opisuje ruch drgający (drgania) ciała pod wpływem siły sprężystości oraz analizuje jakościowo przemiany energii kinetycznej i energii potencjalnej sprężystości w tym ruchu; wskazuje położenie równowagi (127)
3
Uczeń wyznacza amplitudę i okres drgań na podstawie przedstawionego wykresu zależności położenia od czasu (3)
4
Uczeń opisuje rozchodzenie się fali mechanicznej jako proces przekazywania energii bez przenoszenia materii; posługuje się pojęciem prędkości rozchodzenia się fali (8)
5
Uczeń posługuje się pojęciami amplitudy, okresu, częstotliwości i długości fali do opisu fal oraz stosuje do obliczeń związki między tymi wielkościami wraz z ich jednostkami (0)
6
Uczeń opisuje mechanizm powstawania i rozchodzenia się fal dźwiękowych w powietrzu podaje przykłady źródeł dźwięku (3)
7
Uczeń opisuje jakościowo związek między wysokością dźwięku a częstotliwością fali oraz związek między natężeniem dźwięku (głośnością) a energią fali i amplitudą fali (2)
8
Uczeń rozróżnia dźwięki słyszalne, ultradźwięki i infradźwięki; wymienia przykłady ich źródeł i zastosowań (0)
9
Uczeń doświadczalnie:
1
wyznacza okres i częstotliwość w ruchu okresowym (4)
2
demonstruje dźwięki o różnych częstotliwościach z wykorzystaniem drgającego przedmiotu lub instrumentu muzycznego (4)
3
obserwuje oscylogramy dźwięków z wykorzystaniem różnych technik (0)
9
Optyka
1
Uczeń ilustruje prostoliniowe rozchodzenie się światła w ośrodku jednorodnym; wyjaśnia powstawanie cienia i półcienia (8)
2
Uczeń opisuje zjawisko odbicia od powierzchni płaskiej i od powierzchni sferycznej (22)
3
Uczeń opisuje zjawisko rozproszenia światła przy odbiciu od powierzchni chropowatej (11)
4
Uczeń analizuje bieg promieni wychodzących z punktu w różnych kierunkach, a następnie odbitych od zwierciadła płaskiego i od zwierciadeł sferycznych; opisuje skupianie promieni w zwierciadle wklęsłym oraz bieg promieni odbitych od zwierciadła wypukłego; posługuje się pojęciami ogniska i ogniskowej (22)
5
Uczeń konstruuje bieg promieni ilustrujący powstawanie obrazów pozornych wytwarzanych przez zwierciadło płaskie oraz powstawanie obrazów rzeczywistych i pozornych wytwarzanych przez zwierciadła sferyczne znając położenie ogniska (13)
6
Uczeń opisuje jakościowo zjawisko załamania światła na granicy dwóch ośrodków różniących się prędkością rozchodzenia się światła; wskazuje kierunek załamania (13)
7
Uczeń opisuje bieg promieni równoległych do osi optycznej przechodzących przez soczewkę skupiającą i rozpraszającą, posługując się pojęciami ogniska i ogniskowej (19)
8
Uczeń rysuje konstrukcyjnie obrazy wytworzone przez soczewki; rozróżnia obrazy rzeczywiste, pozorne, proste, odwrócone; porównuje wielkość przedmiotu i obrazu (14)
9
Uczeń posługuje się pojęciem krótkowzroczności i dalekowzroczności oraz opisuje rolę soczewek w korygowaniu tych wad wzroku (4)
10
Uczeń opisuje światło białe jako mieszaninę barw i ilustruje to rozszczepieniem światła w pryzmacie; wymienia inne przykłady rozszczepienia światła (3)
11
Uczeń opisuje światło lasera jako jednobarwne i ilustruje to brakiem rozszczepienia w pryzmacie (3)
12
Uczeń wymienia rodzaje fal elektromagnetycznych: radiowe, mikrofale, promieniowanie podczerwone, światło widzialne, promieniowanie nadfioletowe, rentgenowskie i gamma; wskazuje przykłady ich zastosowania (0)
13
Uczeń wymienia cechy wspólne i różnice w rozchodzeniu się fal mechanicznych i elektromagnetycznych (3)
14
Uczeń doświadczalnie:
1
demonstruje zjawisko prostoliniowego rozchodzenia się światła, zjawisko załamania światła na granicy ośrodków, powstawanie obrazów za pomocą zwierciadeł płaskich, sferycznych i soczewek (7)
2
otrzymuje za pomocą soczewki skupiającej ostre obrazy przedmiotu na ekranie (3)
3
demonstruje rozszczepienie światła w pryzmacie (2)
Pokaż pełen widok
Sortuj według
Alfabetycznie
Najczęściej pobierane
Najpopularniejsze
Najnowsze
Ilość elementów na stronie
Pokazuj: 12
Pokazuj: 24
Pokazuj: 48
1
z 1
Pomiary prędkości
Zapoznanie uczniów z prędkościami osiąganymi przez różne gatunki zwierząt
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Fizyka
3516
2013-08-20
1
z 1