Wypełniając schemat 9b uczniowie czytają dane podane na wykresie drogi, obliczają prędkości. Analizują treść zadania tekstowego na prędkość, drogę i czas i uzupełniają treść poleceń do zadania.
Wypełniając schemat 9a uczniowie zamieniają jednostki prędkości według wzoru. Korzystając z na S, v, t uzupełniają tabelę, zamieniając jednocześnie jednostki.
Materiał definiuje ruch jednostajny prostoliniowy. Oprócz definicji podano przykładowe zadanie wraz z rozwiązaniem oraz wykres ruchu.
Schemat zwraca uwagę na różnicę występującą pomiędzy prędkością średnią a chwilową. Podano przykład wyznaczania prędkości średniej dla ruchu ciała zmiennego w czasie.
Za pomocą schematu przedstawiono definicję oraz podstawowe wzory dla ruchu jednostajnego prostoliniowego. Zwrócono uwagę na to, iż drogi przebyte w jednakowych odstępach czasu są równe.
Scenariusz lekcji fizyki, w trakcie której uczniowie wykonując kolejne ćwiczenia polegające na opisywaniu ruchu przekonują się, że wprowadzenie układu odniesienia jest konieczne oraz, że ruch i spoczynek są względne. Scenariusz jest drugą...
Podczas lekcji uczniowie wykonując kolejne ćwiczenia polegające na opisywaniu ruchu doświadczają trudności w jego jednoznacznym opisaniu, przyswajają sobie podstawowe pojęcia używane przy jego opisie oraz nabierają przekonania o konieczności wprowadzenia ...
Uczniowie w formie konkursu powtarzają wiadomości o ruchu ciał. Konkurs składa się z trzech rund. Każda runda konkursu poświęcona jest innemu zagadnieniu: definicjom, pojęciom i wielkościom, wzorom i zależnościom oraz zadaniom rachunkowym. Scenariusz jest...
Uczniowie poznają wyrażenia algebraiczne, którymi można opisać ruchy ciał oraz zdefiniować pojęcia stosowane w opisie. Uczniowie zapoznają się ze sposobami zapamiętywania wzorów oraz stosowania ich w zadaniach rachunkowych. Scenariusz jest d...
Podczas lekcji uczniowie ugruntują swoje rozumienie pojęcia prędkości i jednostki prędkości, a także zrozumieją różnice między wektorem prędkości, a wartością tego wektora. Scenariusz jest szóstą częścią cyklu lekcji „Zrozumiale o ruch...
Podczas lekcji uczniowie obserwują ruch jednostajnie przyspieszony i opóźniony oraz analizują wyniki wykonanych pomiarów. Samodzielnie formułują wnioski dotyczące ruchu jednostajnie zmiennego. Poznają pojęcia prędkości chwilowej i średniej. ...
Podczas lekcji uczniowie badają ruch jednostajny wykonując samodzielnie doświadczenia oraz analizę ich wyników. Scenariusz jest piątą częścią cyklu lekcji „Zrozumiale o ruchu” dotyczących opisu ruchu ciał.