A
A
A
Ta strona używa plików cookies. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.
Dowiedz się więcej.
Stara podstawa
Nowa podstawa
SPP
PPKO.18
PPKO.17
Instytucje współpracujące
Wykaz podręczników
Kreator prezentacji
PPKO.17
PPKO.18
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Wychowanie przedszkolne
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Edukacja informatyczna
Edukacja matematyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Edukacja techniczna
Edukacja środowiskowa
Etyka
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język regionalny ‒ język kaszubski
Wychowanie fizyczne
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Najnowsze
Najpopularniejsze
Pokaż wszystkie
Biologia
Chemia
Edukacja dla bezpieczeństwa
Etyka
Fizyka
Geografia
Historia
Informatyka
Język kaszubski
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język obcy nowożytny
Język polski
Matematyka
Muzyka
Plastyka
Przyroda
Technika
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie fizyczne
Wyszukaj w portalu
Więcej opcji...
Wszystkie zasoby
Biologia
Podstawa programowa
Znajdź zasoby zawierające
wszystkie słowa:
dowolne ze słów:
dokładnie to wyrażenie:
żadne ze słów:
Zawęź wyniki do
przedmiot nauczania:
Wychowanie przedszkolne
Wszystkie
Wychowanie przedszkolne
Edukacja wczesnoszkolna
Wszystkie
Edukacja polonistyczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja społeczna
Edukacja matematyczna
Edukacja środowiskowa
Edukacja plastyczna
Edukacja techniczna
Edukacja informatyczna
Edukacja muzyczna
Wychowanie fizyczne
Język obcy nowożytny
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
Język regionalny ‒ język kaszubski
Etyka
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Wszystkie
Historia
Język polski
Język obcy nowożytny
Język kaszubski
Matematyka
Informatyka
Fizyka
Chemia
Muzyka
Biologia
Geografia
Wychowanie fizyczne
Wiedza o społeczeństwie
Przyroda
Etyka
Technika
Plastyka
Wychowanie do życia w rodzinie
Edukacja dla bezpieczeństwa
Język mniejszości narodowej lub etnicznej
typ zasobu:
ćwiczenia
dokumenty dydaktyczne
e-książka
filmy i animacje
nagrania dzwiękowe
prezentacje multimedialne
scenariusze lekcji
strona WWW
testy
zdjęcia i ilustracje
licencja:
opublikowane na licencji Creative Commons
Wyszukiwanie podstawowe
Szkoła podstawowa kl. 4-8
717
Historia
2133
Język polski
409
Język obcy nowożytny
254
Język kaszubski
1586
Matematyka
487
Informatyka
1272
Fizyka
925
Chemia
331
Muzyka
1575
Biologia
1556
Geografia
254
Wychowanie fizyczne
409
Wiedza o społeczeństwie
827
Przyroda
195
Etyka
176
Technika
217
Plastyka
109
Edukacja dla bezpieczeństwa
Typ zasobu
wszystkie typy
216
ćwiczenia
11
dokumenty dydaktyczne
234
filmy i animacje
1
nagrania dzwiękowe
87
prezentacje multimedialne
98
scenariusze lekcji
1
strona WWW
2
testy
925
zdjęcia i ilustracje
Szukaj poza portalem:
3
zasobów
Katalog zasobów
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Biologia
Punkt podstawy programowej 6.3
Podstawa programowa do przedmiotu:
Biologia
1
Organizacja i chemizm życia
1
Uczeń przedstawia hierarchiczną organizację budowy organizmów (2)
2
Uczeń wymienia najważniejsze pierwiastki budujące ciała organizmów (12)
3
Uczeń wymienia podstawowe grupy związków chemicznych występujących w organizmach (białka, cukry, tłuszcze, kwasy nukleinowe, woda, sole mineralne) i podaje ich funkcje (19)
4
Uczeń dokonuje obserwacji mikroskopowych komórki (podstawowej jednostki życia), rozpoznaje (pod mikroskopem, na schemacie, na zdjęciu lub na podstawie opisu) podstawowe elementy budowy komórki (błona komórkowa, cytoplazma, jądro komórkowe, chloroplast, mitochondrium, wakuola, ściana komórkowa) i przedstawia ich funkcje (39)
5
Uczeń porównuje budowę komórki bakterii, roślin i zwierząt, wskazując cechy umożliwiające ich rozróżnienie (13)
6
Uczeń przedstawia istotę fotosyntezy jako jednego ze sposobów odżywiania się organizmów (substraty, produkty i warunki przebiegu procesu) oraz planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ wybranych czynników na intensywność procesu fotosyntezy (10)
7
Uczeń przedstawia oddychanie tlenowe i fermentację jako sposoby wytwarzania energii potrzebnej do życia (substraty, produkty i warunki przebiegu procesów) oraz planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące, że podczas fermentacji drożdże wydzielają dwutlenek węgla (10)
8
Uczeń przedstawia czynności życiowe organizmów (0)
2
Różnorodność życia
1
Klasyfikacja organizmów
1
Uczeń uzasadnia potrzebę klasyfikowania organizmów i przedstawia zasady systemu klasyfikacji biologicznej (6)
2
Uczeń przedstawia charakterystyczne cechy organizmów pozwalające przyporządkować je do jednego z odpowiednich królestw (6)
3
Uczeń rozpoznaje organizmy z najbliższego otoczenia, posługując się prostym kluczem do ich oznaczania (38)
2
Wirusy – bezkomórkowe formy materii
1
Uczeń uzasadnia, dlaczego wirusy nie są organizmami (41)
2
Uczeń przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez wirusy (grypa, ospa, różyczka, świnka, odra, AIDS) (104)
3
Bakterie – organizmy jednokomórkowe
1
Uczeń podaje miejsca występowania bakterii (18)
2
Uczeń wymienia podstawowe formy morfologiczne bakterii (0)
3
Uczeń przedstawia czynności życiowe bakterii (0)
4
Uczeń przedstawia drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez bakterie (gruźlica, borelioza, tężec, salmonelloza) (104)
5
Uczeń wyjaśnia znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka (18)
4
Protisty – organizmy o różnorodnej budowie komórkowej
1
Uczeń wykazuje różnorodność budowy protistów (jednokomórkowe, wielokomórkowe) na wybranych przykładach (0)
2
Uczeń przedstawia wybrane czynności życiowe protistów (oddychanie, odżywianie, rozmnażanie) (26)
3
Uczeń zakłada hodowlę protistów oraz dokonuje obserwacji mikroskopowej protistów (0)
4
Uczeń przedstawia drogi zakażenia i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez protisty (toksoplazmoza, malaria) (104)
5
Różnorodność i jedność roślin
1
tkanki roślinne - uczeń dokonuje obserwacji i rozpoznaje (pod mikroskopem, na schemacie, na zdjęciu lub na podstawie opisu) tkanki roślinne oraz wskazuje ich cechy adaptacyjne do pełnienia określonych funkcji (tkanka twórcza, okrywająca, miękiszowa, wzmacniająca, przewodząca) (33)
2
mchy - uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli mchów (zdjęcia, ryciny, okazy żywe) i przedstawia cechy ich budowy zewnętrznej, na podstawie obecności charakterystycznych cech identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela mchów, wyjaśnia znaczenie mchów w przyrodzie; planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące zdolność mchów do chłonięcia wody (175)
3
paprociowe, widłakowe, skrzypowe - uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli paprociowych, widłakowych i skrzypowych (zdjęcia, ryciny, okazy żywe) oraz przedstawia cechy ich budowy zewnętrznej, na podstawie obecności charakterystycznych cech identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela paprociowych, widłakowych lub skrzypowych, wyjaśnia znaczenie paprociowych, widłakowych i skrzypowych w przyrodzie (175)
4
rośliny nagonasienne - uczeń przedstawia cechy budowy zewnętrznej rośliny nagonasiennej na przykładzie sosny, rozpoznaje przedstawicieli rodzimych drzew nagonasiennych, wyjaśnia znaczenie roślin nagonasiennych w przyrodzie i dla człowieka (175)
5
rośliny okrytonasienne - uczeń rozróżnia formy morfologiczne roślin okrytonasiennych (rośliny zielne, krzewinki, krzewy, drzewa), dokonuje obserwacji rośliny okrytonasiennej (zdjęcia, ryciny, okazy żywe), rozpoznaje jej organy i określa ich funkcje (korzeń, łodyga, liść, kwiat), opisuje modyfikacje korzeni, łodyg i liści jako adaptacje roślin okrytonasiennych do życia w określonych środowiskach, przedstawia sposoby rozmnażania wegetatywnego roślin oraz dokonuje obserwacji wybranych sposobów rozmnażania wegetatywnego, rozróżnia elementy budowy kwiatu i określa ich funkcje w rozmnażaniu płciowym, przedstawia budowę nasiona rośliny (łupina nasienna, bielmo, zarodek), planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące wpływ wybranego czynnika środowiska (temperatura, dostęp tlenu, światła lub wody) na proces kiełkowania nasion, przedstawia sposoby rozprzestrzeniania się nasion, wskazując odpowiednie adaptacje w budowie owoców do tego procesu, rozpoznaje przedstawicieli rodzimych drzew liściastych, przedstawia znaczenie roślin okrytonasiennych w przyrodzie i dla człowieka (371)
6
różnorodność roślin; uczeń identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z grup wymienionych w pkt 2–5 na podstawie jego cech morfologicznych (175)
6
Grzyby – organizmy cudzożywne
1
Uczeń przedstawia środowiska życia grzybów (w tym grzybów porostowych) (15)
2
Uczeń wymienia cechy umożliwiające zaklasyfikowanie organizmu do grzybów (15)
3
Uczeń wykazuje różnorodność budowy grzybów (jednokomórkowe, wielokomórkowe) (15)
4
Uczeń przedstawia wybrane czynności życiowe grzybów (odżywianie, oddychanie) (10)
5
Uczeń przedstawia znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka (118)
7
Różnorodność i jedność świata zwierząt
1
tkanki zwierzęce - uczeń dokonuje obserwacji i rozpoznaje (pod mikroskopem, na schemacie, na zdjęciu lub na podstawie opisu) tkanki zwierzęce (tkanka nabłonkowa, mięśniowa, łączna, nerwowa) i wskazuje ich cechy adaptacyjne do pełnienia określonych funkcji (9)
2
parzydełkowce - uczeń przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne i tryb życia parzydełkowców, obserwuje przedstawicieli parzydełkowców (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt, wyjaśnia znaczenie parzydełkowców w przyrodzie (361)
3
płazińce - uczeń przedstawia środowiska i tryb życia płazińców, obserwuje przedstawicieli płazińców (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt, wykazuje związek budowy morfologicznej tasiemców z pasożytniczym trybem życia, przedstawia drogi inwazji płazińców pasożytniczych i omawia sposoby profilaktyki chorób wywoływanych przez wybrane pasożyty (tasiemiec uzbrojony i tasiemiec nieuzbrojony), wyjaśnia znaczenie płazińców w przyrodzie i dla człowieka (474)
4
nicienie -,uczeń przedstawia środowisko i tryb życia nicieni, dokonuje obserwacji przedstawicieli nicieni (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt, przedstawia drogi inwazji nicieni pasożytniczych (włosień, glista i owsik) i omawia sposoby profilaktyki chorób człowieka wywoływanych przez te pasożyty, przedstawia znaczenie nicieni w przyrodzie i dla człowieka (474)
5
pierścienice -,uczeń przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne oraz przystosowania pierścienic do trybu życia, dokonuje obserwacji poznanych przedstawicieli pierścienic (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt, wyjaśnia znaczenie pierścienic w przyrodzie i dla człowieka (474)
6
stawonogi - uczeń przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne oraz tryb życia skorupiaków, owadów i pajęczaków oraz wskazuje cechy adaptacyjne umożliwiające im opanowanie różnych środowisk, dokonuje obserwacji przedstawicieli stawonogów (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt, wyjaśnia znaczenie stawonogów (w tym form pasożytniczych i szkodników) w przyrodzie i dla człowieka (474)
7
mięczaki - uczeń przedstawia środowisko życia, cechy morfologiczne oraz tryb życia ślimaków, małży i głowonogów, dokonuje obserwacji przedstawicieli mięczaków (zdjęcia, filmy, schematy itd.) i przedstawia cechy wspólne tej grupy zwierząt, wyjaśnia znaczenie mięczaków w przyrodzie i dla człowieka (468)
8
różnorodność zwierząt bezkręgowych - uczeń identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z grup wymienionych w pkt 2–7 na podstawie jego cech morfologicznych (395)
9
ryby - uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli ryb (zdjęcia, filmy, schematy, hodowle akwariowe itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ryb do życia w wodzie, określa ryby jako zwierzęta zmiennocieplne, przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ryb, wyjaśnia znaczenie ryb w przyrodzie i dla człowieka (468)
10
płazy - uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli płazów (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania płazów do życia w wodzie i na lądzie, określa płazy jako zwierzęta zmiennocieplne, przedstawia sposób rozmnażania i rozwój płazów, wyjaśnia znaczenie płazów w przyrodzie i dla człowieka (468)
11
gady - uczeń dokonuje obserwacji przedstawicieli gadów (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania gadów do życia na lądzie, określa gady jako zwierzęta zmiennocieplne, przedstawia sposób rozmnażania i rozwój gadów, wyjaśnia znaczenie gadów w przyrodzie i dla człowieka (468)
12
ptaki - uczeń przedstawia różnorodność środowisk życia i cech morfologicznych ptaków, dokonuje obserwacji przedstawicieli ptaków (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ptaków do lotu, określa ptaki jako zwierzęta stałocieplne, przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ptaków, wyjaśnia znaczenie ptaków w przyrodzie i dla człowieka (468)
13
ssaki - uczeń przedstawia różnorodność środowisk życia i cech morfologicznych ssaków, dokonuje obserwacji przedstawicieli ssaków (zdjęcia, filmy, schematy, okazy naturalne w terenie, itd.) i przedstawia ich cechy wspólne oraz opisuje przystosowania ssaków do życia w różnych środowiskach, określa ssaki jako zwierzęta stałocieplne, przedstawia sposób rozmnażania i rozwój ssaków, wyjaśnia znaczenie ssaków w przyrodzie i dla człowieka (468)
14
różnorodność zwierząt kręgowych - uczeń identyfikuje nieznany organizm jako przedstawiciela jednej z gromad kręgowców wymienionych w pkt 9–13 na podstawie jego cech morfologicznych, porównuje grupy kręgowców pod względem cech morfologicznych, rozmnażania i rozwoju oraz wykazuje związek tych cech z opanowaniem środowisk ich życia, przedstawia przykłady działań człowieka wpływających na różnorodność ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków (210)
3
Organizm człowieka
1
Hierarchiczna budowa organizmu człowieka. Uczeń przedstawia hierarchizację budowy organizmu człowieka (komórki, tkanki, narządy, układy narządów, organizm) (5)
2
Skóra
1
Uczeń przedstawia funkcje skóry (9)
2
Uczeń rozpoznaje elementy budowy skóry (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz określa związek budowy tych elementów z funkcjami pełnionymi przez skórę (9)
3
Uczeń uzasadnia konieczność konsultacji lekarskiej w przypadku rozpoznania niepokojących zmian na skórze (3)
4
Uczeń podaje przykłady chorób skóry (grzybice skóry, czerniak) oraz zasady ich profilaktyki (109)
5
Uczeń podaje przykłady chorób skóry (grzybice skóry, czerniak) oraz zasady ich profilaktyki (112)
3
Układ ruchu
1
Uczeń rozpoznaje (na schemacie, rysunku, modelu, według opisu itd.) elementy szkieletu osiowego, obręczy i kończyn (72)
2
Uczeń przedstawia funkcje kości; określa cechy budowy fizycznej i chemicznej kości oraz planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące rolę składników chemicznych kości (59)
3
Uczeń przedstawia rolę i współdziałanie mięśni, ścięgien, kości i stawów w wykonywaniu ruchów (0)
4
Uczeń uzasadnia konieczność aktywności fizycznej dla prawidłowej budowy i funkcjonowania układu ruchu (8)
5
Uczeń podaje przykłady schorzeń układu ruchu (skrzywienia kręgosłupa, płaskostopie, krzywica, osteoporoza) oraz zasady ich profilaktyki (45)
4
Układ pokarmowy i odżywianie się
1
Uczeń rozpoznaje (na schemacie, rysunku, modelu, według opisu itd.) elementy układu pokarmowego; przedstawia ich funkcje oraz określa związek budowy tych elementów z pełnioną funkcją (75)
2
Uczeń rozpoznaje (na schemacie, rysunku, modelu, według opisu itd.) rodzaje zębów oraz określa ich znaczenie w mechanicznej obróbce pokarmu; przedstawia przyczyny próchnicy i zasady jej profilaktyki (51)
3
Uczeń przedstawia źródła i wyjaśnia znaczenie składników pokarmowych (białka, cukry, tłuszcze, witaminy, sole mineralne i woda) dla prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz planuje i przeprowadza doświadczenie wykrywające obecność wybranych składników pokarmowych w produktach spożywczych (1)
4
Uczeń przedstawia miejsca trawienia białek, tłuszczów i cukrów; określa produkty tych procesów oraz podaje miejsce ich wchłaniania; planuje i przeprowadza doświadczenie badające wpływ substancji zawartych w ślinie na trawienie skrobi (61)
5
Uczeń analizuje skutki niedoboru niektórych witamin (A, D, K, C, B6, B12) i składników mineralnych (Mg, Fe, Ca) w organizmie oraz skutki niewłaściwej suplementacji witamin i składników mineralnych (2)
6
Uczeń wyjaśnia rolę błonnika w funkcjonowaniu układu pokarmowego oraz uzasadnia konieczność systematycznego spożywania owoców i warzyw (2)
7
Uczeń uzasadnia konieczność stosowania diety zróżnicowanej i dostosowanej do potrzeb organizmu (wiek, płeć, stan zdrowia, aktywność fizyczna itp.), oblicza indeks masy ciała oraz przedstawia i analizuje konsekwencje zdrowotne niewłaściwego odżywiania (otyłość, nadwaga, anoreksja, bulimia, cukrzyca) (31)
8
Uczeń podaje przykłady chorób układu pokarmowego (WZW A, WZW B, WZW C, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, zatrucia pokarmowe, rak jelita grubego) oraz zasady ich profilaktyki (111)
5
Układ krążenia
1
Uczeń rozpoznaje elementy budowy układu krążenia (na schemacie, rysunku, według opisu itd.) i przedstawia ich funkcje (67)
2
Uczeń analizuje krążenie krwi w obiegu małym i dużym (2)
3
Uczeń przedstawia rolę głównych składników krwi (krwinki czerwone i białe, płytki krwi, osocze) (4)
4
Uczeń wymienia grupy krwi układu AB0 i Rh oraz przedstawia społeczne znaczenie krwiodawstwa (4)
5
Uczeń planuje i przeprowadza obserwację wpływu wysiłku fizycznego na zmiany tętna i ciśnienia tętniczego krwi (0)
6
Uczeń analizuje wpływ aktywności fizycznej i prawidłowej diety na funkcjonowanie układu krążenia (13)
7
Uczeń podaje przykłady chorób krwi (anemia, białaczki), układu krążenia (miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, zawał serca) oraz zasady ich profilaktyki (0)
8
Uczeń uzasadnia konieczność okresowego wykonywania badań kontrolnych krwi, pomiaru tętna i ciśnienia tętniczego (4)
6
Układ odpornościowy
1
Uczeń wskazuje lokalizację (na schemacie, rysunku, według opisu itd.) wybranych narządów układu odpornościowego: śledziony, grasicy i węzłów chłonnych oraz określa ich funkcje (60)
2
Uczeń rozróżnia odporność wrodzoną i nabytą oraz opisuje sposoby nabywania odporności (czynna, bierna, naturalna, sztuczna) (0)
3
Uczeń porównuje istotę działania szczepionek i surowicy; podaje wskazania do ich zastosowania oraz uzasadnia konieczność stosowania obowiązkowych szczepień (1)
4
Uczeń określa, w jakiej sytuacji dochodzi do konfliktu serologicznego, i przewiduje jego skutki (0)
5
Uczeń przedstawia znaczenie przeszczepów oraz zgody na transplantację narządów (0)
6
Uczeń określa alergię jako nadwrażliwość układu odpornościowego na określony czynnik (0)
7
Uczeń określa AIDS jako zaburzenie mechanizmów odporności (0)
7
Układ oddechowy
1
Uczeń rozpoznaje elementy budowy układu oddechowego (na schemacie, modelu, rysunku, według opisu itd.) i przedstawia ich funkcje oraz określa związek budowy tych elementów z pełnioną funkcją (71)
2
Uczeń przedstawia mechanizm wentylacji płuc (wdech i wydech) (1)
3
Uczeń planuje i przeprowadza obserwację wpływu wysiłku fizycznego na zmiany częstości oddechu (0)
4
Uczeń analizuje przebieg wymiany gazowej w tkankach i w płucach; planuje i przeprowadza doświadczenie wykrywające obecność dwutlenku węgla oraz pary wodnej w powietrzu wydychanym (1)
5
Uczeń analizuje wpływ palenia tytoniu (bierne i czynne), zanieczyszczeń pyłowych powietrza na stan i funkcjonowanie układu oddechowego (4)
6
Uczeń podaje przykłady chorób układu oddechowego (angina, gruźlica, rak płuca) oraz zasady ich profilaktyki (4)
8
Układ moczowy i wydalanie
1
Uczeń przedstawia istotę procesu wydalania i podaje przykłady substancji, które są wydalane z organizmu człowieka (mocznik, dwutlenek węgla) oraz wymienia narządy biorące udział w ich wydalaniu (0)
2
Uczeń rozpoznaje elementy układu moczowego (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia ich funkcje (62)
3
Uczeń podaje przykłady chorób układu moczowego (zakażenia dróg moczowych, kamica nerkowa) oraz zasady ich profilaktyki (45)
4
Uczeń uzasadnia konieczność okresowego wykonywania badań kontrolnych moczu (4)
9
Układ nerwowy
1
Uczeń rozpoznaje elementy ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz określa ich funkcje (74)
2
Uczeń porównuje rolę współczulnego i przywspółczulnego układu nerwowego (10)
3
Uczeń opisuje łuk odruchowy i wymienia rodzaje odruchów; dokonuje obserwacji odruchu kolanowego (13)
4
Uczeń przedstawia sposoby radzenia sobie ze stresem (13)
5
Uczeń uzasadnia znaczenie snu w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego (4)
6
Uczeń przedstawia negatywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego niektórych substancji psychoaktywnych: alkoholu, narkotyków, środków dopingujących, dopalaczy, nikotyny (w tym w e-papierosach) oraz nadużywania kofeiny i niektórych leków (41)
10
Narządy zmysłów
1
Uczeń rozpoznaje elementy budowy oka (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia ich funkcje w powstawaniu obrazu, dokonuje obserwacji wykazującej obecność tarczy nerwu wzrokowego (16)
2
Uczeń przedstawia przyczyny powstawania oraz sposoby korygowania wad wzroku (krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm) (0)
3
Uczeń rozpoznaje elementy budowy ucha (na modelu, rysunku, według opisu itd.) oraz przedstawia ich funkcje (9)
4
Uczeń opisuje wpływ hałasu na zdrowie człowieka (3)
5
Uczeń przedstawia rolę zmysłu równowagi, smaku, węchu i dotyku; wskazuje umiejscowienie receptorów właściwych tym zmysłom oraz planuje i przeprowadza doświadczenie sprawdzające gęstość rozmieszczenia receptorów w skórze różnych części ciała (10)
11
Układ dokrewny
1
Uczeń wymienia gruczoły dokrewne (przysadka, tarczyca, trzustka, nadnercza, jądra i jajniki); wskazuje ich lokalizację i podaje hormony wydzielane przez nie (hormon wzrostu, tyroksyna, insulina, glukagon, adrenalina, testosteron, estrogeny i progesteron) oraz przedstawia ich rolę (3)
2
Uczeń przedstawia antagonistyczne działanie insuliny i glukagonu (2)
3
Uczeń wyjaśnia, dlaczego nie należy bez konsultacji z lekarzem przyjmować preparatów i leków hormonalnych (0)
12
Rozmnażanie i rozwój
1
Uczeń rozpoznaje elementy budowy układu rozrodczego męskiego i żeńskiego (na schemacie, według opisu itd.) oraz podaje ich funkcje (56)
2
Uczeń opisuje fazy cyklu miesiączkowego kobiety (36)
3
Uczeń określa rolę gamet w procesie zapłodnienia (48)
4
Uczeń wymienia etapy rozwoju przedurodzeniowego człowieka (zygota, zarodek, płód) i wyjaśnia wpływ różnych czynników na rozwój zarodka i płodu (17)
5
Uczeń przedstawia cechy fizycznego, psychicznego i społecznego dojrzewania człowieka (35)
6
Uczeń przedstawia zasady profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową (2)
7
Uczeń uzasadnia konieczność wykonywania badań kontrolnych jako sposobu wczesnego wykrywania raka piersi, raka szyjki macicy i raka prostaty (4)
4
Homeostaza
1
Uczeń analizuje współdziałanie poszczególnych układów narządów w utrzymaniu niektórych parametrów środowiska wewnętrznego na określonym poziomie (temperatura, poziom glukozy we krwi, ilość wody w organizmie) (0)
2
Uczeń przedstawia zdrowie jako stan równowagi środowiska wewnętrznego organizmu oraz choroby jako zaburzenia homeostazy (2)
3
Uczeń analizuje informacje dołączane do leków oraz wyjaśnia, dlaczego nie należy bez wyraźnej potrzeby przyjmować leków ogólnodostępnych i suplementów (2)
4
Uczeń uzasadnia, że antybiotyki i inne leki należy stosować zgodnie z zaleceniem lekarza (dawka, godziny przyjmowania leku i długość kuracji) (2)
5
Genetyka
1
Uczeń przedstawia strukturę i rolę DNA (30)
2
Uczeń wskazuje znaczenie struktury podwójnej helisy w procesie replikacji DNA; podaje znaczenie procesu replikacji DNA (18)
3
Uczeń opisuje budowę chromosomu (chromatydy, centromer) i podaje liczbę chromosomów komórek człowieka oraz rozróżnia autosomy i chromosomy płci (33)
4
Uczeń przedstawia znaczenie biologiczne mitozy i mejozy, rozróżnia komórki haploidalne i diploidalne (34)
5
Uczeń przedstawia nowotwory jako skutek niekontrolowanych podziałów komórkowych oraz przedstawia czynniki sprzyjające ich rozwojowi (np. niewłaściwa dieta, niektóre używki, niewłaściwy tryb życia, promieniowanie UV, zanieczyszczenia środowiska) (8)
6
Uczeń przedstawia dziedziczenie jednogenowe, posługując się podstawowymi pojęciami genetyki (fenotyp, genotyp, gen, allel, homozygota, heterozygota, dominacja, recesywność) (29)
7
Uczeń przedstawia dziedziczenie płci u człowieka (5)
8
Uczeń podaje przykłady chorób sprzężonych z płcią (hemofilia, daltonizm) i przedstawia ich dziedziczenie (4)
9
Uczeń wyjaśnia dziedziczenie grup krwi człowieka (układ AB0, czynnik Rh) (1)
10
Uczeń określa, czym jest mutacja oraz wymienia możliwe przyczyny ich występowania (mutacje spontaniczne i wywołane przez czynniki mutagenne) i podaje przykłady czynników mutagennych (promieniowanie UV, promieniowanie X, składniki dymu tytoniowego, toksyny grzybów pleśniowych, wirus HPV) (1)
11
Uczeń podaje przykłady chorób genetycznych człowieka warunkowanych mutacjami (mukowiscydoza, fenyloketonuria, zespół Downa) (2)
6
Ewolucja życia
1
Uczeń wyjaśnia istotę procesu ewolucji organizmów i przedstawia źródła wiedzy o jej przebiegu (12)
2
Uczeń wyjaśnia na przykładach, na czym polega dobór naturalny i sztuczny oraz przedstawia różnice między nimi (0)
3
Uczeń przedstawia podobieństwa i różnice między człowiekiem a małpami człekokształtnymi jako wynik procesów ewolucyjnych (3)
7
Ekologia i ochrona środowiska
1
Uczeń wskazuje żywe i nieożywione elementy ekosystemu oraz wykazuje, że są one powiązane różnorodnymi zależnościami (10)
2
Uczeń opisuje cechy populacji (liczebność, zagęszczenie, rozrodczość, śmiertelność, struktura przestrzenna, wiekowa i płciowa) oraz dokonuje obserwacji liczebności, rozmieszczenia i zagęszczenia wybranego gatunku rośliny zielnej w terenie (0)
3
Uczeń analizuje oddziaływania antagonistyczne: konkurencję wewnątrzgatunkową i międzygatunkową, pasożytnictwo, drapieżnictwo i roślinożerność (20)
4
Uczeń analizuje oddziaływania nieantagonistyczne: mutualizm obligatoryjny (symbioza), mutualizm fakultatywny (protokooperacja) i komensalizm (5)
5
Uczeń przedstawia strukturę troficzną ekosystemu, rozróżnia producentów, konsumentów (I i dalszych rzędów) i destruentów oraz przedstawia ich rolę w obiegu materii i przepływie energii przez ekosystem (12)
6
Uczeń analizuje zależności pokarmowe (łańcuchy pokarmowe i sieci troficzne), konstruuje proste łańcuchy pokarmowe (łańcuchy spasania) oraz analizuje przedstawione (w postaci schematu) sieci i łańcuchy pokarmowe (21)
7
Uczeń analizuje zakresy tolerancji organizmu na wybrane czynniki środowiska (temperatura, wilgotność, stężenie dwutlenku siarki w powietrzu) (1)
8
Uczeń przedstawia porosty jako organizmy wskaźnikowe (skala porostowa), ocenia stopień zanieczyszczenia powietrza tlenkami siarki, wykorzystując skalę porostową (15)
9
Uczeń przedstawia odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody oraz propozycje racjonalnego gospodarowania tymi zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju (9)
8
Zagrożenia różnorodności biologicznej
1
Uczeń przedstawia istotę różnorodności biologicznej (0)
2
Uczeń podaje przykłady gospodarczego użytkowania ekosystemów (0)
3
Uczeń analizuje wpływ człowieka na różnorodność biologiczną (33)
4
Uczeń uzasadnia konieczność ochrony różnorodności biologicznej (0)
5
Uczeń przedstawia formy ochrony przyrody w Polsce oraz uzasadnia konieczność ich stosowania dla zachowania gatunków i ekosystemów (0)
Pokaż pełen widok
Sortuj według
Alfabetycznie
Najczęściej pobierane
Najpopularniejsze
Najnowsze
Ilość elementów na stronie
Pokazuj: 12
Pokazuj: 24
Pokazuj: 48
1
z 1
Ssaki człekokształtne
Zapoznanie uczniów z ewolucją człekokształtnych
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Biologia
9398
2013-08-20
Ewolucja człekokształtnych
Zapoznanie uczniów z ewolucją człekokształtnych
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Biologia
4633
2013-08-20
Dłonie i stopy
Zapoznanie uczniów z ewolucją człekokształtnych
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Biologia
3879
2013-08-20
1
z 1