ZalogujZarejestruj

Zawsze można pomóc

Zobacz scenariusz
Zasób jest częścią zestawu

Każdy zestaw edukacyjny zawiera scenariusz lekcji, w którym wykorzystywane są powiązane zasoby.

Zawsze można pomóc

Materiał filmowy: rozmowa z Janiną Ochojską na temat pomocy humanitarnej, PAH, wolontariatu i możliwości zaangażowania się młodzieży w taką działalność.

  Liczba wyświetleń: 8056
  Liczba pobrań: 114
  Dodano: 2015-05-12
ESP3012_02 (110658)

Zasoby z zestawu

Być człowiekiem
7984
2015-05-12
Być człowiekiem
Karta pracy powiązana z filmem. Uczniowie wykonują zadania przy użyciu komputera i narzędzi internetu: określają miejsca, w których działa Polska Akcja Humanitarna, wskazują możliwości jej wspierania, a także redagują tekst zachęcający do zostania ...
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Etyka, Język polski
Jak pomagać?
7341
2015-05-12
Jak pomagać?
Scenariusz zajęć kształtujących zachowania empatyczne oraz rozwijających umiejętności interpersonalne. Uczniowie odgrywają scenkę rodzajową i poddają ją analizie metodą „sześciu myślowych kapeluszy” de Bono. Poznają sposoby pomagania innym ora...
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Etyka, Język polski
Z empatią na co dzień
9020
2015-05-12
Z empatią na co dzień
Karta pracy powiązana z zabawą pantomimiczną/dramą, umożliwiająca analizę odegranej scenki metodą „sześciu myślowych kapeluszy” de Bono. Karta ma sześć wersji i służy działaniom grupowym: każdy zespół otrzymuje inny wariant karty, co je...
Szkoła podstawowa kl. 4-8
Etyka, Język polski

Słowa kluczowe:

Podstawa programowa zasobu

I.1.1
Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji
Czytanie i słuchanie
Uczeń odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audiowizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie
III.1.1
Tworzenie wypowiedzi
Mówienie i pisanie
Uczeń tworzy spójne wypowiedzi ustne (monologowe i dialogowe) oraz pisemne w następujących formach gatunkowych: urozmaicone kompozycyjnie i fabularnie opowiadanie, opis sytuacji i przeżyć, zróżnicowany stylistycznie i funkcjonalnie opis zwykłych przedmiotów lub dzieł sztuki, charakterystyka postaci literackiej, filmowej lub rzeczywistej, sprawozdanie z lektury, filmu, spektaklu i ze zdarzenia z życia, rozprawka, podanie, życiorys i CV, list motywacyjny, dedykacja; dostosowuje odmianę i styl języka do gatunku, w którym się wypowiada
III.1.5
Tworzenie wypowiedzi
Mówienie i pisanie
Uczeń uczestniczy w dyskusji, uzasadnia własne zdanie, przyjmuje poglądy innych lub polemizuje z nimi
5
Człowiek wobec wartości; człowiek wobec cierpienia i śmierci
2.3
Kształcenie językowe
Komunikacja językowa i kultura języka
5.2.3
Kształcenie literackie i kulturowe VII-VIII
Odbiór tekstów kultury
Uczeń interpretuje dzieła sztuki (obraz, grafika, rzeźba, fotografia)
7.1.3
Tworzenie wypowiedzi VII-VIII
Elementy retoryki
Uczeń tworzy wypowiedź, stosując odpowiednią dla danej formy gatunkowej kompozycję oraz zasady spójności językowej między akapitami; rozumie rolę akapitów jako spójnych całości myślowych w tworzeniu wypowiedzi pisemnych oraz stosuje rytm akapitowy (przeplatanie akapitów dłuższych i krótszych)
7.1.4
Tworzenie wypowiedzi VII-VIII
Elementy retoryki
Uczeń wykorzystuje znajomość zasad tworzenia tezy i hipotezy oraz argumentów przy tworzeniu rozprawki oraz innych tekstów argumentacyjnych
7.1.7
Tworzenie wypowiedzi VII-VIII
Elementy retoryki
Uczeń zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie
7.2.1
Tworzenie wypowiedzi VII-VIII
Mówienie i pisanie
Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: recenzja, rozprawka, podanie, życiorys, CV, list motywacyjny, przemówienie, wywiad
8.4
Samokształcenie VII-VIII
Uczeń uczestniczy w projektach edukacyjnych (np. tworzy różnorodne prezentacje, projekty wystaw, realizuje krótkie filmy z wykorzystaniem technologii multimedialnych)
8.5
Samokształcenie VII-VIII
Uczeń pogłębia swoją wiedzę przedmiotową i uczestniczy w wykładach publicznych, konkursach itp.
8.8
Samokształcenie VII-VIII
Uczeń rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii
3
Człowiek wobec siebie
3.1
Człowiek wobec siebie
Uczeń wyjaśnia, co to znaczy być osobą; objaśnia pojęcie godności człowieka
4
Człowiek a świat ludzkich wytworów
4.1
Człowiek a świat ludzkich wytworów
Uczeń podaje przykłady ludzkich wytworów materialnych i niematerialnych oraz rozważa ich znaczenie w kontekście pytania o dobre życie
6.3
Człowiek wobec Boga (Sacrum)
Uczeń wyjaśnia, czym są wartości chrześcijańskie, objaśnia ich uniwersalne znaczenie (roszczenie do uniwersalności)
6.5
Człowiek wobec Boga (Sacrum)
Uczeń uzasadnia, dlaczego należy okazywać szacunek zarówno ludziom wierzącym, jak i niewierzącym